Second Brekfast

2014

Frukosten - "dagens viktigaste mål" säger den förståndige medan den oändligt vise (jag och några hobbitar) säger "What about second brekfast?". Detta är för mig ett oersättligt och livsviktigt mål som avgör dagens utgång huruvida den blir lyckad eller miserabel.
Jag är en redig tös som går upp klockan 06:något för att utfodra mina springare och äter därför min frukost ganska så tidigt. Förut kunde jag inte göra någonting utan mat i magen men har lärt mig att ödmjukt sätta mina egna behov åt sidan och uthärda de två minuter det tar att dra på sig gummistövlar och ge hästarna hö innan jag själv kan trycka i mig första bästa brödsmula.
Den första frukosten (som egentligen inte är helt relevant i det här sammanhanget men icke desto mindre uppskattad) består utav gröt med honung, två dubbelmackor och dricka i form av juice och kaffe. Sånt man står sig på helt enkelt, i två timmar i alla fall.
När jag utfört allt nödvändigt i stallet, som att tämja min vildhäst för dagen, göra rent hos dem båda och släppa ut dem på de skånska vidderna är jag ju självklart hungrig igen. Men ack och ve det är då knappast dags för lunch än, hur ska jag då kunna stå mig till fikat klockan tre om jag äter lunch redan klockan tio?
Då dyker den andra frukosten upp som en räddare i nöden och jag kan andas ut igen efter ett ögonblicks ångest.
Till skillnad från den första frukosten, som kan avnjutas under ungefär en timmes tid om inte något alldeles speciellt är inplanerat, så är den andra frukosten något kvickare. Mat som inte tar någon längre tid att göra men som mättar snabbt. Något i stil med kvarg, knäckebröd och proteinmjölk (med chokladsmak såklart). Mätt och glad kan jag fortsätta att upptäcka dagen fram till klockan tolv/ett då det är lunchens tur att inta min koncentration.
 








 NAMN


 MAIL


 BLOGG




SPARA?